söndag 24 augusti 2008

Dag 28: Bräntberget och pinbrödskoncept

Söndag idag. Trött imorse, låg i sängen halva förmiddan och hörde mat- och sovklockan ringde tre gånger, 06.45, 09.00 och 12.00. Inser att jag måste upp och göra nåt kreativt. Ringer min kompis L (hon har nyss fyll trettio år, grattis grattis igen...) och kräver att hon ska ut och gå med mig. Jag tycker att det är så trist att gå själv bättre att ha sällskap. Hon är med på noterna. Träffar en till kompis L2 i skogen (Stadsliden). Vi går förbi Bräntbergsbacken och vi skämtar om att man skulle ta och springa upp för backen. Jag ser inga problem med att springa upp men det kanske man kan göra nu. Som det ser ut nu så ska jag göra följande uppoffringar:
  • Att efter jag har börjat äta mat väga 80 kg
  • Springa 5 km på 28 minter (!) (WR ligger på 12.52.79)
  • Springa bräntberget
  • Träna tre gånger per vecka (typ på iksu eller nåt annat ställe)
Hur som helst så ser jag inga hinder med ovanstående men andra punkten så tar det lite längre tid än att uppfylla första punkten.

Ikväll var det grillning på kärleksudden. Trevligt trevligt. nu är det bara elden man får roa sig med men det funkar. Tog med mig en shake bara för att ha nåt dricka. Funkar det med. Sedan tog mina vänner upp deg till pinnbröd. Det är rätt roligt att egen händigt bröd men när man får halva pinnbrödet svart och den anra delen i fortfarande deg. Det är tur att man går på pulver nu.

Man gör pinnbrödet på vetemjöl, salt, vatten och lite bakpulver. Tänk om man skulle byta ut vetemjölet mot lite grövre mjöl typ grahamsmjöl eller vetekli. Man borde få lite mer smakåt brödet och det blir nyttigare. I vetekli finns det ungefär 40% kostfibrer medan vetemjölet har 3% kostfibrer. Kostfibrer är långsamma kolhydrater, det vill säga att vetekli har lågt GI.

Imorgon är det invägning. Stay tune!

1 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

No problemas att göra pinnbröd men grövre mjöl.. Har testat... jag ger helt klart godkänt... Bara fantasin som sätter gränser...=)
Men inte håller jag med om att de en kolbit/degklump.. Då är de fel på grillaren.... Tror du bara intalar dig det för att stilla frestelsen...

25 augusti 2008 kl. 21:12  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida