söndag 31 augusti 2008

Dag 35: Frequently Asked Questions, FAQ

Här är en liten faq som jag har sammanställt som besvarar mina erfarenheter. Om du vill veta vad ketoner är eller VLCD så får du googla eller läsa de första inläggen här i bloggen.

1. Varför beslöt du dig för att gå ner i vikt?

Man vinner rätt mycket på att gå ner i vikt. Jag slipper dö i förtid. Allting blir lättare att göra. Man slipper kärlkramp och tryck över bröstet när man är 45. Jag får bättre självförtroende. Man kockar färggladare mat och man slipper åka på klädhuset M varje gång man ska shoppa nya byxor. Långt borta i fjärran finns det ett glatt pensionärsliv.

Bara den första fördelen gör att man måste tänka efter vad man trycker i sig.

2. Varför kör du med nutrilett?
Det är en snabb metod att bränna fett. Används oftst som ett verktyg att boosta upp starten av viktminskningsprogram. Det är en måltidsersättningspulver som jag kör alla måltider med, 6 ggr per dag. Totalt får jag i mig 666 kcal varje dag vilket är 2000 kcal mindre än rekommenderat intag per dag (2000-2500 kcal).

3. Är det inte jobbigt och tröttsamt att äta så lite mat?
Första veckan med ersättningar jobbigast då kroppens energireserv (glykogen) tog slut. Blev trött och hade huvudvärk (botas med massvis med vatten, inga alvedon här inte)

4. Är nutrilett gott?

Nej.

5. Pallar du av att dricka skiten varje dag?

Ja, men det krävs karaktär, karaktär, karaktär för att lyckas :-)

6. Varför bloggar du?
För att försvåra för mig själv att banga ur samt att upplysa andra om att jag är på väg ner i vikt. Man blir peppad av att få kommentarer och det stärker självförtroendet. Bloggen är till för mig men om det finns andra som vill läsa är det bara roligt.

7. Hur såg din vardag ut före du började gå ner i vikt?

I korta drag, oftast ingen frukost, två mackor med diverse pålägg till 9 fikat på jobbet och kaffe. Utelunch. 3 fika med mackor eller om det var torsdag go-fika. Middag lite sent kring 6-halv 7. Mycket av det mesta, dock ej grönsaker, övermätt det flesta gånger. Sötsaker fler gånger i veckan. Godisskålen tog alltid slut efter myskvällen. Det var trevligt med en 1,5 liters Coca-cola på kvällarna. Brukligt ingen motion. Bilkörande överallt. När kompisarna ringde om frågande om man ville fara och fika (eget slaguttryck för käka mat) tackade man givetvis ja. Oftast för att det var för "jobbigt" att laga mat. Innebandy en gång i veckan. Ett Guld IKSU kort som låg oanvänt.

8. Vad är VLCD för nåt?
VLCD - Very Low Calorie Diet

9. Är du singel?
Ja. Hugande kvinnliga spekulanter bör inkomma med offert via mail eller personligen uppsöka mig and give me an offer I can't refuse.

10. När ska du sluta käka påsar?

Enligt snittet ska jag vara nere på min målvikt om 8 veckor.

11. Du kommer att gå upp i vikt!
Ja, det kommer jag att göra om jag faller tillbaka i gamla hjulspår. I realiteten kommer jag inte att gå upp i vikt. Under kuren kommer jag att lära mig ny kosthållning samt att äta 6 gånger om dan. Lite mat för varje måltid. Kommer att regelbundet träna på iksu eller anorstädes (innebandy, rodel eller tremanna rodd). Varje dag vardagsmotion i form av promenader.

12. Så du kommer att helt sluta med att äta ute och "slarva" med pizza eller hamburgare?

Nej. Det är inte vad man äter en dag i veckan som gör en fet utan det man äter till vardags. Att bryta vardagsrutinerna är man på god väg att förändra sitt liv och sin framtid. Däremot ska jag skära ned sådana dagar till ett minimum. Hemlagat är bäst.

13. Blir du inte frestad att göra felsteg?
Jo, det blir jag. Det bästa sättet att råda bot tycker jag är att utsätta sig för frestelser. Det stärker karaktären och jag inser att jag kommer att klara av det hela. Lite trist att jag får avstå från all gratis mat som erbjuds på jobbet. Nu senast schyssta pizzor på restaurang Ängen på Mariehem. Sedan kommer lite konferenser, det lär ju inte snåla med maten. Damn it!

14. Hur kommer du på allt som du skriver i bloggen?

Jag har stor hjärnkapacitet* vilket leder till en massa funderingar och tankar. Ibland kan jag känna mig som Issac Newton. Men bara i bland :-)

15. Äter du bara nutrilett?

Ja, och vatten. Jag dricker ungefär 3 liter varje dag. Annars får man ont i huvudet sedan rensar det systemet. Sedan tuggar jag tuggummi för att hålla tandköttet fräscht. Annars börjar det hända otäcka saker då man inte använder tänderna till nåt.

16. Hur mycket väger du nu?

Jag brukar väga mig varje måndag och presentera dem här på bloggen. Nu senast var jag på 96,8kg. Min startvikt var på 107,5kg och ska komma ner till 80kg.

17. Bantar du?

Nej. Jag ska gå ner i vikt. Ordet "banta" är väl synonymt att försöka gå ner i vikt. Många säger "nu ska jag försöka gå ner i vikt". Genom att själv sätta in ordet försöka så gör man sig själv en björntjänst. Man sänker själv förtroendet utan att man uppfattar det. Man kanske tänker "det här kan ju misslyckas, som vanligt,". Då lär man har det svårt att komma ner på vågen.

För mig är "banta" ett ord i "bantha podjo" som är frekvent använt i Star wars: The phantom menace . Betyder ungefär "kamel skit".

18. När och hur blev du tjock?
Genom Commodore 64. Nä men genom för mycket stilla sittande. Har spelat mycket dator före gymnasiet och mycket videotittande (med osunda kostvanor). Förmodligen blev jag rundlagd (ett "finare" ord för fet, på gränsen för fetma) tidig grundskoleålder.

19. När kommer före- och efterbilderna?
Jag hade ju utlovat lite naket tidigare i bloggen men bilderna uteblev. Jag har dem liggandes på hårddisken men de fåt vänta tills tiden är mogen. Om det blir imorgon eller i oktober får vi se. De kommer hur som helst att publiceras här på bloggen.

20. Usch vad osympatisk du är och egocentrisk!
Jag tror inte att du har träffat mig personligen. Try it, you'll like it.

21: Är du tom i skallen nu?
Nej. Jag är inte trött och jag jobbar som brukligt på två jobb, as usual.

Ketoner använder kroppen sig av för att "mata" hjärnan med när glykos inte finns att tillgå. Den fas kroppen kommer in i då ketonerna bildas kallas för ketosis. Man kan lätt avgöra om man är i ketosis genom att köpa keto-diabur sticker på apoteket. Man når det tillståndet om man äter mindre än 800 kcal per dag.

22. Hur mycket tar du i bänkpress?
90 kg 2x12.

23. Du kommer att gå upp då du börjar äta normalt, pulver är inget bra.
Jag är ingenjör. I min värld så krävs det lika mycket energi oavsett du gör ett arbete på natten eller på dagen, före eller efter en pulver period. För mig så behöver jag ungefär 2500 kcal per dag för att klara mig. Nu äter jag 666 kcal per dag plus att kroppen förbränner fett så att jag kommer upp till de nivåer jag behöver i kcal-mängd.

Det finns ju olika varianter av metoder för att gå ner i vikt. Ett sätt är att käka så lite så att man går in i ketosis och "svälter" sig smal. Denna metod skall man bara göra om man är kraftigt överviktig. Om man kör den när man är normalviktig (spä' kalv) så är man ute på halt väglag. Kan tänka mig att man är på kanten till anorexi eller nåt annat helvete.

----------------------------------------

Om det är några inlägg som verkar vara Henrik glorifierade så ligger det nog en viss uns av självironi bakom det hela. Kommentarer kan jag själv inte stå för. Vi har yttrandefrihet i Sverige.

Om du har fler frågor så ställ dem i kommentera fältet så uppdaterar jag faq:n.

Blev lite trist inlägg utan bilder eller videos men stay tune, man vet aldrig vad som händer imorgon!


*Detta är högst subjektivt. Med största sannolikhet kommer både vetenskapsvärlden och läkarvetenskapen att samtycka ;-)

Etiketter:

3 kommentarer:

Blogger Mimmi sa...

Såg dig igår på schlagerklubben och det syns verkligen att du gått ner i vikt.
Bra jobbat!

31 augusti 2008 kl. 15:48  
Anonymous Anonym sa...

du är grym henk !! är fan lätt impad :) Keep it up! Linda Lampenis is moving home to Umea (eller var hon från finland) om hon skulle se detta.
Ha de bäst från kusin Pizzabagis

Hälsa moderaten ;)

2 september 2008 kl. 08:38  
Anonymous Anonym sa...

jätte roligt att läsa, go henke go :)

2 september 2008 kl. 15:30  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida